Tips

 

De volgende tips bleken uit wetenschappelijk onderzoek effectief voor het zo goed mogelijk memoriseren van stof!

 

  • Maak geheugenkaartjes

Schrijf belangrijke informatie op de voor- en achterkant van een kaartje.

Daarbij kun je ook op de voorkant een vraag zetten en op de achterkant het antwoord.

 

  • Gespreid leren

Probeer niet alle stof in één dag te krampen, maar verspreid je leersessies. Uit onderzoek is gebleken dat je stof beter kan onthouden wanneer je gebruik maakt van tussenpozen. Als je een week voor je toets begint met leren, probeer dan met tussenpozen van 12 a 24 uur te studeren.

 

  • Blijven doorvragen en stof zelf uitleggen

Bij het opnoemen van bepaalde informatie, vraag jezelf waarom hetgeen zo is, of waarom dit relevant is. Door de geleerde stof praktisch te maken kan men het beter onthouden. Vervolgens is het erg nuttig om dit dan weer aan anderen (of jezelf) uit te leggen. Door het zelf uit te leggen wordt de informatie nog beter onthouden.

 

Algemene tips
  • Zoek een rustige plek, waar leer jij het fijnst? Het is belangrijk om een plek te vinden waar je de ruimte en rust hebt om je goed te concentreren
  • Neem tussendoor korte pauzes. Probeer na een periode van 45 min leren, kort 5/10 minuten te pauzeren.
  • Slaap voldoende. Een logische tip, maar extreem belangrijk. Tijdens je slaap sla je al je geleerde stof op. Daarbij zorgt voldoende slaap ook voor een beter concentratievermogen. Win win!
  • Eet gezond en drink genoeg water. Volle granen zoals volkorenbrood, zilvervliesrijst en havermout bevatten langzame koolhydraten en vezels. Deze voorzien je brein constant van brandstof! Daarbij bestaan je hersenen voor 80% uit water. 2% uitdroging heeft al invloed op je kortetermijngeheugen en concentratie. Hydraten dus!